Je richt je al een tijd op je binnenwereld, omdat je voelt dat het anders mag. Je volgt therapieën en leert steeds beter luisteren naar wat er in jou om aandacht vraagt. Stap voor stap zet je beweging in gang richting herstel.
En toch kun je je soms afvragen: “Heeft het allemaal wel zin wat ik doe?” “Wordt het eigenlijk nog beter?”

Ik snap die vragen.
Zeker als je moe bent. Moe van het dragen, voelen, verwerken en oefenen.

We leven in een tijd waarin we gewend zijn geraakt aan snelle oplossingen. We bestellen vandaag iets en verwachten het morgen in huis. We willen direct antwoord op onze vragen en het liefst zo snel mogelijk resultaat zien van onze inspanningen. Diezelfde verwachting neem je soms onbewust mee naar je herstelproces.

Maar herstel werkt niet op die manier.

Wat we vaak vergeten, is dat herstel tijd nodig heeft.
Je hoofd begrijpt soms al snel wat er speelt, maar je lichaam heeft veel langer nodig om die verandering ook echt te voelen. Waar je denken vooruit wil, beweegt je zenuwstelsel in een ander tempo. Veiligheid, vertrouwen en ontspanning laten zich niet afdwingen.

Het kost tijd om weer veiligheid in jezelf te ervaren. Tijd om oude patronen los te laten. Tijd om te ontdekken dat het nu anders mag zijn dan vroeger.

Je komt van ver. Alles wat je hebt opgebouwd om te overleven, alle ervaringen en trauma’s die zich door de jaren heen hebben vastgezet, verwerk je niet in een paar sessies. Dat vraagt geduld. En vooral ook compassie voor jezelf.

Want juist de kleine veranderingen laten zien dat het innerlijk werk dat je doet niet voor niets is. Misschien geef je vaker je grenzen aan. Neem je meer ruimte voor jezelf. Voel je meer rust op momenten waarop je vroeger onrust voelde. Misschien durf je beter te voelen wat je nodig hebt of maak je keuzes die beter bij jou passen.

Dat zijn geen kleine dingen. Dat zijn tekenen van herstel.

Herstel zit niet alleen in de grote doorbraken, maar juist in de kleine stapjes die langzaam zichtbaar worden in je dagelijkse leven.

Dus als je je afvraagt of het zin heeft: kijk eens terug naar waar je vandaan komt. Grote kans dat je verder bent dan je zelf kunt zien!

En uit eigen ervaring kan ik alleen maar zeggen: hou vol, het is het echt waard.